بریج دندان چیست؟ انواع و مزایای پل دندانی
نوشته شده توسط : javaneh

بریج دندان یا پل دندانی یکی از رایج‌ترین روش‌هاییست که برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته استفاده میشود. بهترین دکتر ایمپلنت در رشت در استفاده از این روش دندان‌های مجاور را آماده حمایت از دندان جدید کرده و از آنها به عنوان پایه دندان جایگزین جدید استفاده میشود.

اگر یک دندان از دست رفته را بخواهیم جایگزین کنیم با استفاده از این روش یک پل سه دندانی ساخته شده و در ناحیه دندان خالی قرار داده میشود. با استفاده از بریج دندان میتوانید طرح لبخند خود را اصلاح و یک ترکیب زیبا برای چهره خود ماندگار کنید.

روش‌های متفاوتی برای جایگزین کردن جای خالی دندان شما وجود دارد که عبارت است از: بریج دندان یا پل دندانی، کاشت ایمپلنت دندان و استفاده از دندان مصنوعی متحرک. هر یک از این سه روش مزایا و معایبی دارند که در این مقاله به بررسی روش پل دندان یا بریج دندانی بپردازیم.

بریج دندان یا پل دندان چیست؟

بریج دندانی در واقع یک دندان مصنوعی است که برای پر کردن جای خالی دندانی که از دست رفته است به صورت ثابت قرار میگیرد.

بریج دندان اغلب به دندان مجاور یا ایمپلنت مجاور چسبیده میشود در حقیقت از یک یا دو دندان مجاور بعنوان پایه یا تکیه گاه استفاده میشود. از بریج دندان به دلایل بسیار مختلفی استفاده میشود یکی از مهم‌ترین موارد این است که از بریج دندان برای محافظت کردن از دندان‌هایی که کمی آسیب دیده‌اند و یا شکل دادن به دندان‌هایی که دچار آسیب کمی شده‌اند استفاده میشود.

به صورت کلی میتوانید با استفاده از بریج دندانی از مشکلاتی که ممکن است برای از دست دادن دندان دچار آن شده باشید جلوگیری کنید.

بریج دندان و تاج که روش‌های درمانی هستند که در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده هستند، این پروتزها از مواد مصنوعی لمینت دندان سرامیکی تشکیل شده‌اند که آنها را روی دندان طبیعی مجاور یا ایمپلنت مجاور میچسبانند.

کاربرد اصلی تاج‌ها جهت پوشیدن کامل دندان آسیب دیده است و از بریج دندان برای پوشاندن یک بخش خالی از دندان استفاده میکنند. برای استفاده از این روش به دندان سالم در مجاور ناحیه خالی دندان و یا ایمپلنت سالم در مجاور محل دندان از دست رفته نیاز است.

در واقع یک پل تشکیل شده از یک یا چند دندان مصنوعی که در مجاورت دندان‌های سالم قرار میگیرد و از مشکلاتی که در ادامه بی دندانی به مرور ایجاد میشود جلوگیری میکند.

بریج دندانی تا زمانی که دندان‌های مجاور قدرت نگهداری آن را داشته باشند و سالم باشند پایدار بوده و در دهان میماند. اما اگر دندان‌های مجاور ضعیف شوند، بشکنند و یا دچار آسیب و پوسیدگی شوند دیگر نمیتوانند از بریج حمایت کنند و باید گزینه‌های دیگر مانند ایمپلنت دندان را جایگزین بریج دندان یا پل دندان کرد.

 

مراحل بریج دندان

برای انجام بریج گاهی دندانپزشک مجبور می‌شود دندان‌های سالم اطراف فضای دندانی فرد را تراش دهد تا از آن به‌عنوان پایه‌های بریج استفاده کند. به دلیل سالم بودن این دندان‌ها، درصورتی‌ که  حساسیت نداشته باشند، معمولاً آن‌ها را عصب‌کشی نمی‌کنند.

 

https://drshamsdentist.com/%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%B5%D8%A8%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F/

 

ولی امروزه معمولاً بعد از عصب‌کشی دندان‌ها و برای محافظت از بافت‌های باقی‌مانده دندان‌هایی که به‌شدت تضعیف شده‌اند از روکش دندان استفاده می‌شود.

  • بررسی پیش ‌از درمان

قبل‌از انجام هر کاری باید وضعیت بیمار بررسی شود و مشخص گردد که از دست دادن دندان به دلیل آسیب فیزیکی بوده یا درنتیجه عفونت شدید لثه ایجاد شده ‌است. اگر جای خالی دندان آسیب‌دیده به ‌موقع پر نشود انحراف در دندان‌های مجاور ایجاد می‌شود. همچنین مفصل گیجگاهی فکی نیز ممکن است در اثر فشار بیش‌ازحد صدمه ببیند.

  • انتخاب انواع بریج

به طور کلی سه نوع بریج وجود دارد: بریج مریلند، بریج معلق و بریج معمولی.

بریج معمولی دارای دو روکش بوده که  به دو طرف دندان مصنوعی متصل می‌شود و آن را نگه می‌دارد. بریج معلق تنها دارای یک روکش بوده که از یک طرف دندان مصنوعی را نگه‌داشته و بریج مریلند نیز یک دندان مصنوعی است که به کمک زوائدی به دندان‌های خود فرد در دو طرف چسبانده می‌شود.

  • بی حس کردن دندان‌ها

بر خلاف فیشور سیلانت که معمولا نیازی به بی‌حسی موضعی ندارد، برای بریج دندان ابتدا باید بافت‌های اطراف بی‌حس شوند برای این کار ماده بی‌حسی موضعی به بافت‌های اطراف تزریق می‌شود.

  • تراشیدن دندان‌های اباتمنت

دندان‌های اباتمنت تراشیده شده و پس‌از تغییر شکل، آماده روکش می‌شوند. روکش‌هایی که روی این دندان‌ها قرار می‌گیرند باعث محکم و ثابت نگه‌داشتن دندان مصنوعی در جای خود می‌شوند.

  • قالب‌گیری و ساخت پروتز

بعد از آماده‌سازی دندان‌ها از دهان بیمار قالب گرفته می‌شود و قالب آماده‌شده به لابراتوار ارسال می‌شود. در لابراتوار نیز بریج اختصاصی بیمار ساخته می‌شود. ازآنجایی‌که معمولاً چند هفته برای ساخت بریج اصلی طول می‌کشد، ممکن است دندان‌پزشک استفاده از بریج موقتی را به شما توصیه کند.

  • نصب بریج

برای قرار دادن بریج نهایی در جای خود باید مجدداً به مطب دندان‌پزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک پس ‌از نصب بریج از هماهنگ بودن آن با دندان‌های مجاور و متناسب بودن آن اطمینان حاصل کرده و آن را تنظیم می‌کند.

 





:: بازدید از این مطلب : 517
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: